projektstrmsund

Här får du följa med på vår renoveringsresa. Vi lämnade vänner och familj i Småland för Norrbottens djupa skogar. Köpte oss en oälskad norbottensgård vid havet utanför Råneå och satte igång. Följ med på vårt äventyr!

Jobb och fritid

Publicerad 2017-09-04 14:35:52 i Allmänt,


 
Nu var det ett tag sedan, känns som att ett ev. två inlägg i veckan kommer att bli lagom för mig att hinna med.
 
Det har äntligen börjat hända lite grejer här nu, eller det har hänt grejer i princip hela tiden, men nu känns det som att huset kommit igång på riktigt.
 
Lasse har börjat med att tilläggsisolera huset utifrån i helgen. Tanken var från början att spara timret på utsidan och isolera ytterväggar invändigt, men efter att vi titta mer noggrant och diskuterat för och emot så blir det bästa att isolera utvändigt.
 
 
 
 

 
 
 
 
Vi kommer dock att sätta en timmerpanel på utsidan för att inte förlora den gamla stilen, och inne blir det nu timmerväggar överallt om man vill (Hurray!!)
Jag har igen finkammat internet på bilder av norrbottensgårdar för att hitta stilen och vad som passar in med det gamla, det är så himla roligt! 
Vi kommer att bygga en farstu på framsidan av huset det vill jag ska bli snyggt och proportionerligt till huset, sen vill jag att fasaden ska få lite herrgårds stuk. Min drömbild är just nu detta:
 
 
 
 
 
Tiden består just nu mest av att planera, budgetera, mäta, såga och köpa skruv. Fördelen med att isolera utvändigt (bland annat) är att nu får vi hela huskroppen isolerad i ett, även övervåningen. Alltså behöver vi inte stänga igen den över vintern och kan pyssla där också utan att frysa ihjäl.
 
Det har varit kanonväder på dagarna nu men nätterna börjar bli kalla, så man får utnyttja dagstid till utearbete och utflykter. I helgen har jag och barnen varit och snokat i byarna här runt omkring, det är ganska likt Småland på många ställen med åkrar och gamla torp. Sen har man havet, fjällen och den täta skogen på det, blir som allt det bästa på en gång. Vi får se vad jag säger framåt vintern...
 
 
Utflykt till Kängsön
 
Mr Gröt
 
 
 
 
Syskonkärlek
 
 
Båthus vid Kängsön
 
 
Prinsessan
 
 
I fredags fick jag besked om att jag kommit in på utbildningen, så inom kort kommer jag att läsa Administration på 50% distans, nu hoppas jag på besked om förskole plats till Cajsa så vi kan dra igång allt.
 
Mycket att göra, ingen att skicka!
 
Vill avsluta med att tacka Farmor Maj för bokpaketet som kom med posten, det var verkligen uppskattat. De tre böckerna vi fick med oss upp började bli lite tråkiga. Tack snälla!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela